Sunt olimpici la fizică, biologie, astronomie și chimie fără să fi trecut măcar o oră prin laborator, nu au făcut un experiment în anii de școală, dar se întorc cu premii de la concursuri internaționale.La începutul anului, Consiliul Național al Elevilor a lansat un sondaj adresat elevilor din mediul rural, pentru a realiza o radiografie a modului în care funcționează sistemul educațional în aceste zone. Sondajul a avut 5794 de respondenți, iar rezultatele arată realitatea în care sunt nevoiți să învețe mii de copii. În ceea ce privește laboratoarele aflate în școală, situația este una alarmantă. Cei mai mulți elevi fie nu au deloc laboratoare în unitatea de învățământ în care sunt școlarizați (20% dintre elevi), fie calitatea acestora este una deplorabilă (40% dintre elevi). Când vine vorba despre bibliotecile unităților de învățământ din mediul rural, un număr îngrijorător de elevi afirmă faptul că în cadrul școlii lor biblioteca nu există (11%) sau nu este una calitativă (38%) fie din cauza infrastructurii deficitare, fie din cauza lipsei fondului de carte. Asta, în contextul care pentru mulți elevi din mediul rural biblioteca școlară reprezintă singurul mijloc prin care pot accesa resurse educaționale.
DOTĂRI ÎN ȘCOLILE DIN MEDIUL RURAL
sursa: sondaj CNE
5794 de respondenți
20% dintre elevi – nu au deloc laboratoare
40% dintre elevi- au laboratoare slab dotate
11% dintre elevi- nu au bibliotecă în școală
38% dintre elevi- au o bibliotecă slab dotată
Când vine vorba despre sănătatea elevilor din mediul rural, situația nu este nici aici mai bună. 38% dintre elevii respondenți au afirmat faptul că în școala lor nu există un cabinet școlar. Mai mult, 31% dintre elevi declară că serviciile de asistență medicală de care au parte în școală nu sunt de calitate. Dacă starea de sănătatea nu este monitorizată permanent, nici când vine vorba de mișcare, lucrurile nu sunt diferite. Orele de sport, esențiale mai ales în primii ani de școală, lipsesc în multe unități. Cei mai mulți elevi sunt privați de accesul la o sală de sport destinată disciplinei de educație fizică. În cele mai multe cazuri, elevii sunt nevoiți să folosească o sală de clasă obișnuită, iar în cazul în care școala deține o curte, aceasta preia rolul de sală de sport, dar doar atunci când vremea permite această alternativă. 17% dintre respondenți au confirmat faptul că unitatea de învățământ preuniversitar unde aceștia învață nu are o sală de sport.
DOTĂRI ÎN ȘCOLILE DIN MEDIUL RURAL
sursa: sondaj CNE
5794 de respondenți
38% dintre elevii –nu au un cabinet medical școlar
31% dintre elevii –calitate slabă servicii medicale
17% dintre elevi- nu au sală de sport