S.O.S. STRĂINĂTATEA MI-A FURAT PĂRINȚII continuă astăzi cu problema copiilor care pleacă odată cu părinții peste hotare, dar ajung să se întoarcă în țară, cu sau fără părinți. Pendulând între două sisteme de învățământ, copiii cu greu reușesc să se adapteze. Cunoștințe noi, alt sistem de predare, alți profesori și alți colegi. În aceste condiții nu puține sunt situațiile în care aceștia rămân în urmă cu materia școlară, devin solitari sau înregistrează rezultate școlare slabe. Este și acesta unul dintre motivele de abandon școlar.
Plecarea la muncă în străinătate se dovedește o alegere grea pentru părinți. Cei care cu greu se pot despărți de copii aleg să îi ia și pe cei mici peste hotare. Sunt înscriși în școlile din străinătate, încearcă să se adapteze dar în foarte multe cazuri este o misiune dificilă. Este și motivul pentru care copiii sunt în cele din urmă trimiși acasă la bunici cu promisiunea că și părinții se vor întoarce într-o zi. De aici începe o altă etapă grea pentru fiecare dintre acești copii. Revenirea în țară, despărțirea de părinți, adaptare la alt sistem de învățământ, alți colegi și profesori noi. În județul Dâmbovița fenomenul a luat amploare în ultimii ani.
Odată ajunși pe băncile românești copiii trebuie să înfrunte noile provocări. Unii reușesc să se adapteze, pentru alții este însă dificil și ajung să aibă probleme de comportament sau rezultate slabe.
Întrucât nu există programe care să vină în sprijinul acestor copii care întâmpină dificultăti de adaptare, întreaga responsabilitate revine profesorilor, psihologilor și ONG-urilor care vin în ajutorul lor.
Numărul copiilor care se întorc acasă pentru a urma şcoala aici a crescut cu 30%. Cei mai mulţi, vin din Italia (4.153 elevi) şi Spania (1.857). În anul școlar trecut s-au întors în țară la studii 6781 de elevi.