Pe sistemul: „care da mai ieftin e asigurator cel mai bun”, multi romani aleg sa incheie polite RCA ieftine fara sa se gandeasca ca aceste nu pot acoperi pagubele. In primele opt luni ale anului au fost deschise 190.000 de dosare de dauna RCA, iar numarul reclamatiilor depuse la ASF a ajuns la peste 86.000. Greseala asiguratorilor, ca si intermediari, este ca vand produse din ce in ce mai ieftine fara sa informeze clientii ca un produs ieftin inseamna si un produs prost, a declarat Misu Negritoiu, presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara.
Pe cei mai multi romani, atunci cand cumpara un RCA, nu-i intreseaza daca l-au cumparat de la un furnizor de RCA care acopera despagubirea, care ofera servicii de calitate. In ultimii ani, tendinta RCA este sa se cumpere din ce in ce mai ieftin, iar odata cu asta, asiguratorii nu informeaza clientii ca un produs ieftin este si un produs prost. Cu taoate ca valoarea politelor a crescut cu 10% fata de anul trecut, asiguratorii sustin ca aceasta trebuie sa devina si mai mare. In conditiile in care accidentele au devenit din ce in ce mai dese si cu pagube majore, firmele de asigurari reusesc cu greu sa ofere despagubirile.
Diferentele de pret pot fi semnificative in functie de compania aleasa, ceea ce face ca asiguratii sa fie tentati sa aleaga cea mai ieftina oferta, mai ales ca cel care cumpara polita nu este si beneficiar direct al asigurarii. O polita RCA acopera daunele produse de cel care a incheiat contractul unei terte persoane. Seful ASF, Misu Negritoiu sustine ca aceia care incheie polite RCA folosite in beneficiul unui tert trebuie sa acorde aceeasi atentie calitatii produsului ca si cum l-ar achizitiona pentru sine.
Seful ASF considera ca sistemul de asigurari este dezechilibrat, situatie care nu poate continua, costurile cu despagubirile fiind mari, iar primele nu acopera riscurile si costurile despagubirilor, astfel incat sunt necesare mai multe venituri pentru acoperirea despagubirilor, la care toti participantii trebuie sa contribuie.
Autoritatile fac demersuri pentru a echilibra piata, care inseamna evident cresterea primei, dar si scaderea costurilor. Se doreste o mai mare protectie a consumatorului, pe tremem mediu si lung. Multi soferi romani sunt nemultumiti de sumele mari impuse de asiguratori dar sunt constienti de obligativitatea sa, de aceea cei mai multi le cauta si pe cele mai ieftine care sunt de cele mai multe oro si cele mai paguboase.
In opinia lui Negritoiu, numarul mare de reclamatii sunt un semnal ca piata nu functioneaza bine. Seful ASF a aratat ca doreste sa dezvolte un sistem informatic la nivelul autoritatii pentru a putea rezolva in termen foarte scurt, de 24-48 de ore, numeroasele reclamatii primite la autoritate. Potrivit lui Negritoiu, criza de imagine din sistemul de asigurari nu poate fi rezolvata doar prin actiuni de imagine, pentru ca fundamentele sunt structurale, iar fara o reforma reala nu va putea fi reconstruita increderea.
Imag: masini, firme de sigurari, masini busite, accidente,
Ilona Rotaru
Eduard Găiseanu