Sanse limitate la educatie! Mai putin de o treime dintre copiii cu dizabilitati din Romania frecventeaza invatamantul de masa. Cei care au un handicap mai grav, sunt scolarizati in invatamantul special, iar cei pe care soarta i-a lovit mai tare, raman acasa, izolati, in grija parintilor. Boala dar si saracia in multe dintre cazuri, ii condamna pe acesti micuti la analfabetism. In judetul Dambovita, mai putin de jumatate dintre copiii cu dizabilitati frecventeaza invatamantul public.
Statisticile la nivel de tara privind scolarizarea copiilor cu dizabilitati sunt ingrijoratoare. Din cei peste 72.700 de copii aflati in aceasta situatie din România, aproximativ 24.100 frecventează învăţământul de masă, adică mai puţin de o treime, potrivit datelor din 2013. Desi introducerea acestor copii in colectivitate, socializarea si suportul afectiv i-ar putea ajuta sa faca progrese importante in lupta cu boala de care sufera, de multe ori acestia raman doar in grija parintilor. In Dambovita, potrivit datelor Directiei de Asistenta Sociala si Protectia Copilului din cei 1400 de copii cu dizabilitati de pe raza judetului, mai putin de jumatate merg la scoala in invatamantul public. Peste 500 de copii din Dambovita nu merg la scoala din cauza handicapului grav, acestia ramanand doar in grija familiei luptand cu boala si fiind condamnati la o viata izolata.
Nici birocratia din Romania nu le face viata mai usoara acestor copii. Astfel, daca pana in 2011 certificatul de certificatul de orientare şcolară il elibera Directia de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, in prezent in multe dintre cazuri, pentru accesul copiilor cu dizabilităţi în şcoli atât publice, cât şi în unităţile de învăţământ speciale este nevoie de inca un drum la Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala.
Echipa: Cătălina Sandu/ Răducu Rădoi